سیم ارت چیست ؟

سیم ارت چیست ؟

سیمی است که از دستگاه به زمین متصل می شود. این سیم نقش محافظ را در جلوگیری کردن از برق گرفتگی افراد ایفا می کند. بسیاری از وسایل برقی ممکن است به دلایلی مانند فرسودگی و یا پارگی سیم کشی داخلی, له شدن قسمتی از سیم کشی, بدون روکش بودن سیم ها و یا رطوبت, دچار اتصال جریان الکتریکی به بدنه دستگاه شوند که در صورت لمس بدنه توسط افراد باعث ایجاد برق گرفتگی خواهد شد. سیم ارت می تواند این جریان را به زمین منتقل کند.

کاربرد سیم ارت چیست
در تمامی وسایل برقی مانند یخچال, لباسشویی, ماکروفر, کولر و….می توان از سیم ارت به عنوان محافظ برق گرفتگی استفاده کرد. همچنین در مخازن دارای مواد اشتعال زا در پالایشگاه ها و کارخانه جات و همچنین تانکرهای حمل سوخت و مواد اشتعال زا, از سیم ارت به عنوان انتقال دهنده الکتریسیته ساکن برای جلوگیری از انفجار و آتش سوزی استفاده می شود.

جنس سیم ارت چیست
انواع سیم ارت موجود در بازار در انواع مسی و آلومینیومی موجود هستند. نوع مسی این سیم ها به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی , قطعی, زنگ زدگی و همچنین توانایی بالای هدایت جریان, نسبت به نوع آلومینیومی بسیار پر استفاده تر و از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر است.

برای سیم ارت مسی از دو نوع سیم مسی بدون روکش یا لخت و سیم مسی Green 6 THHN استفاده می شود که در نوع بدون روکش همانطور که از نامش مشخص است, هیچگونه روکش عایق و محافظی بر روی آن وجود ندارد.
این نوع سیم از لحاظ رسانایی, کیفیت بالایی را دارد و در داخل منازل مسکونی استفاده می شود. این نوع سیم به علت اینکه بدون عایق است, مناسب استفاده در فضای باز یا مکان های دارای رطوبت نیست.
سایزهای این سیم لخت مسی یا سیم ارت به صورت زیر میباشد:
سیم مسی نمره 16 ( 7 رشته )
سیم مسی نمره 25 ( 7 رشته )
سیم مسی نمره 35 ( 7 رشته )
سیم مسی نمره 50 ( 7 رشته)
سیم مسی نمره 70 ( 19 رشته )
سیم مسی نمره 95 ( 19 رشته )
سیم مسی نمره 120 ( 19 رشته )
سیم مسی نمره 150 ( 37 رشته )
سیم مسی نمره 185 ( 37 رشته )
سیم مسی نمره 240 ( 37 رشته )

ضرورت وجود سیم ارت چیست
اگرچه سیم ارت در مقررات ملی ساختمان در ایران به عنوان یک ضرورت مطرح نشده است, اما نصب و راه اندازی آن به خصوص در مناطقی که از جریان سه فاز استفاده میکنند, میتواند از بسیاری از وقایع ناگوار و خسارات جانی و مالی هنگفت جلوگیری کند.
راه اندازی سیستم ارتینگ در مجموعه های مسکونی و یا صنعتی هزینه ی بالایی را برای افراد ایجاد نمی کند و حتما باید توسط افراد آموزش دیده و ماهر انجام شود.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • محیا پاسخ

    اطلاعات مفیدی بود ، ممنون

    14 جولای 2021 در 9:41 ق.ظ
    • ariames-co پاسخ

      ممنون از همراهی شما

      14 جولای 2021 در 10:12 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *