شینه مسی چیست؟

شینه مسی چیست؟

شینه مسی یک مکعب مستطیل از جنس مس است که دارای طول می باشد. از این قطعه در تابلوی برق جهت هدایت جریان الکتریکی به قطعات مختلف داخل تابلو برق استفاده می شود.

شینه دارای 3 بعد طول و عرض (پهنا) و ضخامت است، که به صورت معمول آن را در طول 4 متر عرضه می کنند، اما پهنا و ضخامت آن اندازه و ابعاد مختلفی به صورت استاندارد دارد که در زیر آنها را در واحد mm نام میبریم.
15*3 – 20*3 – 25*3 – 30*3 – 40*3 20*5 – 25*5 – 30*5 – 40*50 – 50*5 – 60*5 – 80*5 – 100*5 20*10 – 30*-10 – 40*10 – 50*10 – 60*10 – 80*10 – 100*10 – 120*10

مزیت این قطعه نسبت به کابل در موارد زیر خلاصه میشود:

1 – انشعاب گیری راحت تر: با ایجاد سوراخ روی شینه و با کمک پیچ و مهره می توان براحتی از شینه انشعاب گرفت و نیازی به ترمینال و … نمی باشد.

2 – هدایت جریان الکتریکی بهتر: با توجه به اینکه عبور جریان الکتریکی از سطح هادی انجام می گیرد، در یک سطح مقطع مشابه در کابل و شینه محیط شینه بیشتر از کابل است و لذا هدایت الکتریکی شینه بهتر از کابل می باشد.

3 – زیبایی خاص شینه به جهت داشتن استحکام بیشتر نسبت به کابل

4 – تعویض راحتتر شینه معیوب نسبت به کابل معیوب

خم کردن شینه
برای اینکه بتوان از شینه مسی در تابلو استفاده نمود، نیاز به تغییر شکل آن (خم)خواهیم داشت. این کار به دو شکل دستی یا توسط دستگاه فلزکاری شینه انجام می گیرد. انواع خم در شینه عبارتند از:
🔺خم در عرض: از این خم برای تغییر جهت مسیر شینه استفاده می گردد. زاویه این خم معمولا 90درجه است ولی می توان زاویه دلخواه را ایجاد نمود.

🔺خم در ضخامت: از این خم جهت ارتباط بین قطعاتی که در کنار هم قرار دارند استفاده می شود. اندازه شعاع این خم بستگی به فاصله دو ترمینالی دارد که باید به یکدیگر متصل گردند. این خم به دوشکل بیضی یا دایره ای است و بدون گرم کردن شینه نمی توان آن را به درستی انجام داد. این خم تنها خمی است که به صورت کاملا مدور انجام می گیرد و امکان انجام آن رو یک خط وجود ندارد، زیرا در این صورت شینه در امتداد خط عرضی پاره خواهد شد.

🔺خم پله ای: هر گاه دو قطعه همتراز نباشند، برای این که بتوان ارتباط الکتریکی این دو قطعه را فراهم ساخت، از این خم استفاده می شود. به عنوان مثال دو قطعه را در نظر بگیرید که زیر هم قرار دارند ولی عمق قرارگیری آن ها در تابلو متفاوت است. شینه ارتباطی این دو قطعه دارای دو خم معکوس است تا جهت شینه در ابتدا و انتها تغییر نیابد و در عین حال مکان شینه عمیق تر گردد و یا برعکس.

🔺خم چرخشی: از این خم به عنوان تاب یا پیچش شینه نیز نام برده می شود و هنگامی از آن استفاده می گردد که نیاز به تغییر جهت سطح شینه در امتداد حرکت شینه باشد.

نکته: در کلیه خم های مذکور حداکثر زاویه مجاز خم 90درجه می باشد و اگر به زاویه بزرگ تری نیاز داشته باشیم باید از دو خم پی در پی استفاده کنیم.

شینه مسی به صورت رول (کویل) مسی هم وجود دارد که نسبت به شاخه مسی نرم تر و انعطاف پذیرتر است و میزان پرت آن به نسبت شاخه کمتر است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *