صفحه ارت مسی چیست؟

صفحه ارت مسی چیست؟

صفحه ارت مسی از لوازم چاه ارت محسوب می شود که نقش هادی الکتریسیته را داشته و می تواند جریان الکتریکی را به زمین منتقل کند.  در واقع جریان های بار اضافه از دستگاه های الکترونیکی گرفته می شود و از طریق سیم ارت و نهایتا صفحه ارت به زمین می رسد در نتیجه خطر برق گرفتگی و آسیب از افراد و دستگاه های الکترونیکی دور می شود.
مهم ترین کاربرد صفحه های مسی که در ساخت آنها مس با خلوص بالا به کار رفته است ، استفاده به عنوان هادی ارت یا الکترود صفحه ای می باشد در نتیجه باید بعد از حفر گودال این صفحه به صورت عمودی داخل گودال قرار گیرد و بار اضافه را به زمین برساند.
هرچه درصد خلوص مس ، ابعاد صفحه و ضخامت صفحه مس بیشتر باشد تاثیر صفحه و کاربرد بیشتری  دارد.
بیشترین خلوص مس در بین تمام تولید کننده های صفحه مس در کشور متعلق به صفحه مس تولید شده توسط شرکت صنایع مس شهید باهنر با خلوص بیش از۹/۹۹ درصد مس  می باشد.
صفحه های مس باهنر فقط در دو ضخامت ۳ و ۵ میلیمتر و تنها در ابعاد ۶۶×۶۶ سانت موجود می باشد (به این نکته توجه کنید که سایر ابعاد موجود در بازار به هیچ عنوان تولید شرکت باهنر نمی باشند).
در اجرای سیستم ارتینگ یکی از مشکلات، قیمت بالای مس مورد نیاز می باشد که معمولا مجریان و پیمانکاران با کوچک تر کردن ابعاد وکم کردن ضخامت  صفحه ارت و زیر پا گذاشتن استانداردهای لازم و ضروری، به طور غیر اصولی اقدام به کاستن هزینه ها می نمایند.
صفحه های مسی تولیدی سایر شرکت ها  (غیر باهنر) با درصد خلوص مس کمتراز ۹۸درصد  با ابعاد های ۷۰×۷۰ ، ۶۶×۶۶، ۶۰×۶۰ ، ۵۰×۵۰ ،۴۰×۴۰ و ۳۰× ۳۰ تولید میشوند.
تنها مزیت صفحه های غیر باهنر فقط هزینه و قیمت کمتر آنهاست. وگرنه از لحاظ کیفیت به هیچ عنوان با صفحه های تولیدی باهنر قابل مقایسه نمی باشند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *